vodikove-letadlo

Británie představila koncept bezemisního tryskového letadla na vodíkový pohon

Letadlo na vodíkový pohon přepravující 279 cestujících bez mezipřistání z Londýna do San Francisca stejnou rychlostí a pohodlím jako dnes, a to aniž by vyprodukovalo obláček CO2. Taková je představa britské výzkumné společnosti, kterou ukázala veřejnosti. Institut Aerospace Technology (ATI), v němž spolupracují britská vláda a soukromý sektor, zveřejnil i podobu nového letounu (na snímku).

Projekt FlyZero, vedený institutem ATI a financovaný vládou, vyvinul koncept pro středně velké letadlo poháněné kapalným vodíkem, které je schopné letět přes půl světa bez mezipřistání, nebo kamkoli na světě s jedinou zastávkou na doplnění paliva. Institut odhaduje, že vodíková letadla by se mohla do řádného provozu dostat v polovině třicátých let. Zároveň zúčastnění předpokládají, že podobné projekty budou přínosem pro domácí firmy. 

Představený letoun střední velikosti by skladoval vodík při teplotě minus 250 stupňů Celsia v kryogenních palivových nádržích v zadní části letadla a ve dvou menších „lícních“ nádržích podél přední části trupu tak, aby bylo letadlo vyvážené. Rozpětí křídel je 54 metrů, tedy něco mezi Boeingem 767 a 787, poháněn by měl být dvěma proudovými motory.

Vodíkový pohon je považován za jednu z nejslibnějších technologií pro dosažení uhlíkově neutrálních komerčních letů. 

Nicméně je to v současnosti drahé a náročné kvůli skladování vodíku na palubě, celkovému vývoji letadel a vybudování infrastruktury, jako je letištní tankovací kapacita. Vývoj tak potrvá roky, upozornila agentura Bloomberg.

Spojené království, které minulý měsíc hostilo klimatický summit COP26, financuje nové technologie, které pomohou vytvořit pracovní místa v letectví a zároveň splnit své klimatické cíle. Vláda proto pro ATI vyčlenila od zahájení činnosti institutu v roce 2013 až do roku 2026 částku 1,95 miliardy liber (asi 58,2 miliardy korun). Stejnou částku musí přispět i průmysl. Samotný koncept FlyZero získal vládní finance ve výši 15 milionů liber. 

„Tyto návrhy by mohly definovat budoucnost letectví a kosmonautiky,“ uvedl britský státní tajemník pro obchod, energetiku a průmyslovou strategii Kwasi Kwarteng. „Spoluprací s průmyslem ukazujeme, že skutečně bezuhlíkový let by mohl být možný, s vodíkem jako průkopníkem, který nahradí konvenční fosilní paliva,“ prohlásil.

ATI očekává, že vodíková letadla budou nabízet lepší ekonomiku než konvenční letadla. Do začátku příštího roku proto zveřejní podrobné koncepty pro regionální, úzkotrupá letadla s jednou uličkou a středně velká letadla s technologickými plány, tržními a ekonomickými reporty a posouzením udržitelnosti. 

Více článků na tema EKO